Autoguidning och Saturnus

Var ute i måndags för att testa min införskaffade autoguideutrustning efter att ha köpt en förlängare så jag kunde nå fokus med guidekameran. Jag testade att fota M51, men vet inte riktigt om jag fick till det, för stjärnorna var ändå äggformade och inte så runda och fina som jag önskat. Såg ut som koma också i utkanterna, trots att jag använde komakorrektor. Möjligen har jag även kommit åt fokuseringen på något sätt för det såg inte så skarpt ut heller, och då hade jag fokuserat via LiveView och en bahtinov-mask. Mycket som kan gå fel har jag märkt när man är ute och ska testa nya saker.
Jag har ännu inte hunnit behandla bilderna så jag får återkomma där.

Saturnus
Igår tisdag var jag sugen på att fota Saturnus, efter att ha observerat den lite under måndagskvällen.  Jag hade hittat ett program som via LiveView kunde spela in filmer i zoomat läge. Kameran kan ju filma, men inte zooma så som LiveView gör och då blir planeten alldeles för liten och överexponerad om man inte filmar genom t.ex en barlow.
Här finns lite mer info om det programet
http://sweiller.free.fr/Canon40D/Canon40D-webcam.htm
Naturligvis så när jag testar programmet så kraschar det när det skall koppla upp mot kameran, så där gick de planerna i stöpet direkt. Men jag ville ändå fota Saturnus så jag bestämde mig för att testa med min Meade DSI istället. Där kan jag inte filma men ställde in exponeringstiden till 0,05 sekunder och tog 350 bilder. Har bara hunnit testa stacka tio bilder men så här blev det. Har använt mig av en 3x barlow här.

Saturnus

Saturnus, klicka för större bild

Det här inlägget postades i Galaxer, Planeter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

