M51 och Saturnus

Jag har behandlat bilden på M51 lite snabbt för att se hur guidningen fungerat.
Tycker väl att stjärnorna ser hyfsat runda ut, men liksom hela bilden är de oskarpa, så jag har nog lyckats sabba fokus mellan fokuseringen och bildtagningen. Sen så är det väldigt mycket brus i bilden, så där har jag ännu ett problem att försöka lösa. Nu tog jag bara 9 bilder och kunde inte ta några darks för batteriet i kameran dog, men jag har sett bilder som är klart bättre med färre exponeringar. Kan vara min bildbehandling som måste finslipas också. Så här blev bilden iallafall, croppad rejält.

M51

M51

Och så här blev bilden på Saturnus till slut.

Saturnus

Saturnus

 

 

Det här inlägget postades i Galaxer, Planeter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

