Mer autoguidning

Jag ville testa att köra autoguidat mer så jag släpade upp prylarna på min observationskulle i lördags och riggade upp. Givetvis när jag fått upp allt så drog det in ett molntäcke och jag fick gå över i väntläge ungefär en timme medan molnen sakta drog förbi. När det väl klarnat upp så försökte jag rikta in på M81 som jag planerat att fota. Dock så dök det inte upp någon galax i siktet, vet fortfarande inte vad som gick fel där för när jag senare sökte upp bl.a M51 och Plejaderna så dök dessa objekt upp mitt i prick. Hur som helst så tänkte jag passa på att kalibrera autoguidningen men M81 (eller dit teleskopet pekade) låg väldigt högt upp på himlen och rörelsen i RA blev då för liten för att kunna kalibrera. När jag istället bytte till M45 (Plejaderna) så gick kalibreringen bättre och jag kunde testa guidningen. Nu var det ju fullmåne deluxe så himlen var väldigt ljus och jag körde med 3 minuters exponeringar för att se att guidningen fungerade som tänkt. Nu visade det sig att tre minuter nog var lite mycket under den ljusa himlen för bilderna blev väldigt ljusa.

Här är ett exempel på en helt obehandlad exponering:
m45_single_exposure_3min
Dessa ljusa exponeringar visade sig vara helt omöjliga att behandla och få ut något vettigt ur. Hur jag än försökte så blev det bara skräp av allt.

Jag märkte också att trots att jag använde mig av en komakorrektor så uppvisar stjärnorna i hörnen lite koma.
Här är ett utklipp från mitten av bilden där stjärnorna ser runda och fina ut.

Här är ett utklipp från samma bild fast i ena hörnet.

Undrar vad som kan vara orsaken, om guidningen varit dålig så borde alla stjärnor uppvisa samma mönster. Det kan kanske vara min kamera som inte sitter riktigt rakt i fokuseraren också. Ytterligare en sak att lägga på funderalistan…

M81 hittad!
Efter att ha fotat plejaderna ett tag så ville jag se om jag kunde hitta M81 igen och denna gång så fick jag träff! Här drog jag till med två st 5 minuters exponeringar! Mest för att testa guidningen men jag trodde också att jag skulle få något kul att behandla. Återigen blev ju exponeringarna på tok för ljusa och jag kunde inte få ut något roligt ur efterbehandlingen. Bilderna uppvisade även mer koma än de på M45. Skumt…

Guidningen verkade dock lira, här är grafen från PHD:

Efter detta så tog batteriet slut till monteringen, så då var det bara att packa ihop och åka hem. Det är bara att ta nya tag antar jag och hoppas på några klara mörka kvällar innan denna säsong är över.


Det här inlägget postades i Galaxer, Stjärnhopar, Trial and error. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer autoguidning

  1. Mikael Franzén skriver:

    Bra och intressant inlägg!

Kommentera

