M51 Malströmsgalaxen

I onsdags (30/3) så var det klart väder och jag bestämde mig för att ge mig ut och testa bl.a mitt nya ljusföroreningsfilter. Jag bestämde mig tidigt för att sikta in mig på M51 eftersom den ligger högt på himlen vilket gör att jag kan fota den från baksidan av huset där jag bor och slipper då fara iväg och släpa upp prylarna på den kulle där jag annars brukar hålla till. Fördelen med kullen är att det är fri sikt i alla riktningar men nackdelen är att det tar tre-fyra vändor att bära upp alla saker från bilen, och all utrustning väger ju en del.

Utrustningen

Nu behövde jag som sagt bara bära ner alla saker bakom huset och rigga upp där. Det tar ju sin tid ändå och jag var redo att börja fota strax före 23.00.

Jag bestämde mig för att lita på att autoguidningen skulle fungera och satte igång ett jobb som skulle ta 18 st exponeringar på fem minuter styck. Totalt 90 minuter alltså. När allt väl var igång fanns inte så mycket att göra förutom att sätta sig vid träbordet som står där ute och vänta. Det var några minusgrader men jag hade varma kläder så jag frös inte iallafall.

Efter att ha blivit halvt ihjälskrämd av två fåglar och nästan somnat sittandes så hade 90 minuter förflutit och jag började packa ihop allt igen. Väl inne så granskade jag bilderna lite snabbt och insåg att den senare hälften av bilderna var mycket svagare och suddigare än de tidigare exponeringarna. Vad hade skett? Jo det hade bildats imma på LPR-filtret!

Kameran

Filtret sitter monterat på min komakorrektor som i sin tur är monterad på kamerahuset via en T-Ring. Som bilden till höger visar sitter filtret längst ut och det var alltså det som hade immat igen. Lite trist att ungefär 40-50 minuters exponering förstörts. Undrar hur man skall göra för att undvika detta i framtiden? Värmeband är ju ett alternativ för att hålla borta imma från linsteleskop, men hur värmer man något som sitter inne i fokuseraren? Går det ens?

Hur blev då bilderna som inte hade immat igen? Jodå jag tror guidningen fungerade rätt bra. Vissa exponeringar visar lite utdragna stjärnor, vilket kanske kan bero på periodiska fel i monteringen som guidningen inte lyckats motverka. Om LPR-filtret hjälpte något är svårt att säga, där måste jag testa att fota både med och utan och sedan jämföra bilderna och se hur det ser ut. Det hade jag inte tid eller ork att göra denna kväll. Även på dessa bilder så uppträder dock rätt kraftig koma, trots komakorrektorn, det gillar jag inte. Undrar vad man kan göra åt det?

Ikväll torsdag så gjorde jag en första snabb behandling av bilderna för att se ungefär vad som fastnade på sensorn. Jag stackade även några av de lite sämre exponeringarna med imma bara för att försöka få ner bruset så mycket som möjligt. Vet inte om det var dumt, men ska göra ett nytt försök senare med bara de bästa exponeringarna. Jag använde 14 bilder vilket betyder 70 minuters exponering. Efter inledande förbehandling i Nebulosity så tog jag in bilden i Photoshop och lade på lite curves och levels, samt lite brusreducering. En elak gradient försökte jag få bort så gott jag kunde, men ledde nog till att stjärnorna blev rätt vassa. Photoshop är verkligen inte min starka sida utan där finns oerhört mycket att lära. Nu känns det nästan som om jag bara klickar runt på måfå och ser vad som händer…

Så här blev det iallfall:

M51

Det här inlägget postades i Galaxer, Trial and error. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till M51 Malströmsgalaxen

  1. Ping: M51 ombehandlad | Daniels astrofoto

  2. Ping: Nya behandlingar med PixInsight | Daniels astrofoto

Kommentera

