Light box

När man tar bilder genom teleskop är det vanligt att man får en viss vinjettering vilket yttrar sig i att bilden blir lite mörkare i hörnen och längs kanterna. Detta är inte önskvärt vid astrofoto. För att motverka detta kan man ta s.k flatbilder vilket är en bild på en jämnt upplyst yta där eventuell vinjettering då kommer framträda. Genom att subtrahera dividera flatbilden från den ”riktiga” bilden kan man effektivt ta bort vinjettering och även andra defekter så som damm och smuts i optiken.

För att kunna ta bra flatbilder behöver man alltså en jämnt upplyst yta att fota och det kan man åstadkomma med en s.k light box.

Jag blev inspirerad av bygget på den här sidan och bestämde mig för att bygga en likadan. Jag hade dessutom en likadan lampa liggandes hemma.

Jag köpte en skiva skummad PVC och en limpistol + lim och satte igång.

Här är skivan klar att kapas upp i diverse bitar.

Första biten utskuren. Två likadana till skall skäras till och de skall bli tak samt diffusers.

De tre bitarna utskurna.

Hålen som skall skäras ut i diffuserbitarna.

Första hålet utskuret.

Bägge diffuserhålen utskurna. Dessa täckte jag sedan med plast utklippt från en vit dokumentmapp. Det fungerade jättebra som diffuser.

Här skall lampan sitta sedan.

Hålet för lampan utskuret

Kontroll så att lampan passar i hålet. Och det gör den!

Lampan tänd.

Test i mörker för att kunna avgöra vilka avstånd diffuserna skall ha mellan varandra och lampan.

Knoppar fästa i taket för att kunna spänna gummisnoddar över lampan så att den hålls på plats.

Lampan testmonteras. Fungerar fint. Skall köra med dubbla gummisnoddar dock för extra stabilitet.

Taket och ena sidan fastlimmad.

Bägge diffusarna monterade.

Två sidor monterade nu.

Tre sidor monterade. Här ser man också bättre hur innanmätet ser ut.

Klar! Alla sidor monterade.

Lampan monterad. Klar att testas!

Test i mörker. Den belysta ytan ser jämn och fin ut tycker jag.

Sanningens ögonblick! Den passar på teleskopet!

Och så här kan en stretchad flatbild se ut. Man ser tydligt vinjetteringen.

Nu skall det nog gå att ta ordentliga flatbilder i vinter.

Under läs mer finns lite fler bilder från bygget.

Det här inlägget postades i Prylar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Light box

  1. Mikael Franzén skriver:

    Bra förklarat, och grov underarm på bild 2!

  2. Jörgen Hansson skriver:

    Hej – tänkte bygga en likadan. Vad är det för lampa du har använt ?

    Mycket bra byggbeskrivning. Har märkt att mina Flats tagna mot datorskärmen inte riktigt fungerar.

    Mvh

    Jörgen

    • Daniel skriver:

      Tjena Jörgen.
      Lampan är en garderobslampa köpt på Clas Ohlson. Jag försökte leta upp den på deras hemsida nyss, men jag hittar den inte, så den kan ha utgått ur sortimentet.

      Men skulle jag bygga boxen idag hade jag nog använd mig av några mindre ledlampor istället, så det är mitt tips.

      Mvh
      Daniel

  3. Jörgen Hansson skriver:

    Hej Daniel – tack för svaret. Hittade en LED-lampsats på Clas Ohlson – så idag börjar bygget.

    Lovar att meddela hur det gått.

    Mvh

    Jörgen

Kommentera

