Batteribox

Tidigare har jag drivit teleskopet med ett 7,2 Ah batteri och det har väl fungerat hyfsat.
Batteriet byggde jag in i en liten verktygsväska med 2 st 12V-uttag. Så här såg det ut:

Men ska man driva teleskop, kamera och laptop en hel natt så räcker det inte till. Så jag införskaffade mig ett lite större bilbatteri på 55 Ah. Till det köpte jag en batterilåda på biltema som jag installerade fyra 12V-uttag och en voltmeter i för att kunna kontrollera spänningen. Fördelen med en sådan låda är att den blir hyfsat liten. Ett annat alternativ hade varit att montera batteriet i en större verktygslåda. Då hade man också fått ett lite mer praktiskt bärhandtag, men jag valde det mindre formatet i det här fallet. Man orkar nog ändå inte bära så mycket annat i händerna samtidigt som man bär ett batteri av den här storleken. Det väger ju en del.

Så här ser den iallafall ut. Skulle man vilja ha fler uttag kan man montera dem på andra långsidan. Förhoppningsvis räcker fyra för tillfället.

Här testar jag uttagen så de fungerar. Innan hade jag också mätt med multimetern att uttagen fick ström. 

Lådan är också försedd med en strömbrytare med indikatordiod. Tyvärr fanns det inte med rött sken men det här fungerar nog också.

Genom att trycka på den röda knappen aktiverar man voltmetern och dess belysning så att man kan avläsa spänningen.

Och så här ser innanmätet ut. Jag klantade mig när jag gjorde hålen för två uttag och de blev för stora. Jag fick spackla igen dessa och borra upp nya hål. De vita distanserna är där för att höja locket en aning, annars så skulle inte uttagen och voltmetern få plats.

Nu återstår bara att testa så att den fungerar i fält, och det börjar ju bli mörkt på kvällarna nu så det dröjer nog inte så länge innan jag får nöjet att släpa ut den här klumpen i natten.

Det här inlägget postades i Prylar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Batteribox

  1. Mikael Franzén skriver:

    Skitsnyggt ju! Det kommer säkert funka fint, bra jobbat!

Kommentera

