Teleskopkontroll

Många planetarieprogram klarar av att styra teleskop och jag ville testa om jag kunde få till det med min montering. Jag har nyligen införskaffat SkySafari Pro och jag har även gratisprogrammet Stellarium. Bägge dessa program klarar av att kontrollera teleskop.

De flesta teleskop ansluts via serieport och någon sådan port har jag inte på min dator så jag införskaffade en USB-Serial adapter. Efter lite letande på nätet hittade jag drivrutiner till den så att den fungerade på min MacBook.
Först testade jag med SkySafari, men fick inte till det. Den fick ingen koppling till teleskopet. Programmet är ganska nytt så det är svårt att hitta lösningar på nätet på sådana problem. Jag gick över till Stellarium istället och där finns det mycket att läsa om på nätet, bl.a. en liten guide hur exakt man ska ställa in allt. Efter att ha följt instruktionerna så fick jag kontakt med teleskopet!

Det är mycket smidigt att kunna klicka vart teleskopet skall peka istället för att välja ut objekt i handkontrollen. Och man får även bättre koll på vad för något som finns att titta på när man ser det i grafiskt läge på skärmen istället för ett, ofta kryptiskt namn i handkontrollens display.

Jag gjorde en liten video där man ser hur teleskopet rör sig och hur det ser ut i Stellarium.

Jag fick senare även igång kontrollen i SkySafari. Adaptern bråkar lite så man får rycka ut och sätta i den igen om man inte lyckas koppla upp mot teleskopet.

Det här inlägget postades i Prylar, Trial and error. Bokmärk permalänken.

Kommentera

