Supernova SN2011fe

Nyligen upptäckte man en supernovaexplosion i den närbelägna galaxen M101 (Pinwheel galaxy) som ligger ca 21 miljoner ljusår bort. Man upptäckte supernovan i ett tidigt skede vilket gjorde det möjligt att studera utvecklingen i detalj. Den har fått det fina namnet SN2011fe.

Jag tänkte att få en supernovaexplosion på bild vore något speciellt och jag hoppades på klart väder för att kunna ta ut prylarna för första gången denna säsong. Söndagen den 4:e september var himlen klar och jag bar ut utrustningen för att försöka fånga supernovan på bild.

Innan jag berättar hur det gick så tänkte jag kort beskriva vad en supernova är för något.
Det finns olika typer av supernovor och SN2011fe är av typ Ia (1a). Det betyder att det är en vit dvärg som exploderat. En vit dvärg är vad som är kvar av en stjärna i ungefär solens storlek som har förbrukat allt sitt bränsle och kastat ut omkringliggande gas och blottat sin kärna. En supernova av typ Ia uppstår då en vit dvärg befinner sig i ett binärsystem och kretsar kring en annan stjärna. När denna stjärna går mot sitt livs slut så sväller den och blir en röd jätte. Då kan den vita dvärgen dra till sig gas från den röda jätten och på så sätt öka i massa. När massan överstiger den så kallade Chandrasekhargränsen, vilket är ca 1,4 solmassor, så blir temperaturen så hög p.g.a. gravitationen att kol i den vita dvärgens inre börjar slås samman till tyngre grundämnen genom fusion. Detta sker i en skenande takt och en vit dvärg har ingen gas runt sig som kan absorbera energin som frigörs och hela stjärnan exploderar med våldsam kraft. En supernova av denna sort kan vara lika ljusstark som alla andra stjärnor i hela galaxen tillsammans.

Hur blev det då med bilden? Jo det blev väl sådär. Jag tog 19 st exponeringar á 3 min och kombinerade dessa. Den resulterande bilden var dock väldigt förorenad med en färggradient som gjorde det svårt att få ut något bra ur bilden. Fast själva supernovan syntes klart och tydligt och det var det viktiga, så jag lade inte så mycket tid på att fixa till så bilden blev snygg. Här är iallfall bild på supernovan, jag har markerat med en pil vart den är.

Man ser verkligen hur ljusstark den är om man tänker sig att centrum på galaxen innehåller flera miljarder stjärnor. Alla andra stjärnor på bilden befinner ju sig i vår egen galax Vintergatan och ligger på några tusen ljusårs avstånd. Supernovan ligger som jag sade ca 21 miljoner ljusår bort och är ändå ljusstarkare än de flesta stjärnorna på bilden!

Som tur är så hade jag tagit en bild på M101 förra året så jag lade den nya bilden ovanpå den gamla och gjorde en animering där man också ser vart supernovan är. Jag tycker en animering av den här typen verkligen påvisar att det är något som har förändrats.

Det känns mycket kul att ha fångat detta fenomen på bild och jag ser fram emot nästa fotosession. Vem vet vad man lyckas fånga på bild då?

Det här inlägget postades i Galaxer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Supernova SN2011fe

  1. Ping: Populär Astronomi - » Supernova i Stora björnen är den bästa på 25 år

  2. Ronny skriver:

    Jävla häftigt!

  3. Ulrich Fischer skriver:

    Har tittat många gånger på din lyckade fångst av en supernova:Gratulerar! Och ett stort tack att du delar med dig.

    Ulrich

Kommentera

