M81 och M82

Fredagen den 23 september var det klart väder och jag bestämde mig för att bära ut utrustningen och rigga upp bakom huset i trädgården. Där är sikten begränsat pga träd och hus men objekt som ligger rätt högt upp i norr är synliga och jag siktade in mig på galaxparet M81 och M82.

Dessa galaxer ligger ca 12 miljoner ljusår bort och interagerar med varandra gravitationellt vilket resulterar i att en enorm stjärnbildning sker i M82 som klassas som en s.k. starburst galaxy.

Efter att ha riggat upp allt och fått galaxerna i siktet så körde jag igång guidningen och ställde in att kameran skulle ta 24 st exponeringar á 5 minuter, vilket betyder 2 timmar totalt. När detta var klart så kände jag att jag hade tid att köra ännu lite längre så jag tog 7 bilder till vilket betydde att jag nu hade totalt 160 minuters exponeringstid. Rekord med råge. Guidningen fungerade också perfekt så jag behövde inte slänga en enda exponering.

Jag satt sedan igår kväll (måndag 26/9) och behandlade bilderna och trots att jag bara höll på ca en timme och tog några genvägar här och där, för jag var ivrig att få fram en bild, så tycker jag den blev helt ok. Min klart bästa hittills.

Här är resultatet. M81 är den större galaxen till vänster. M82 således till höger.
M81 och M82

Det här inlägget postades i Galaxer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

