M31 Andromedagalaxen

Jag fick låna ett Canon EF 70-200 2,8 L IS av en kollega och jag var nyfiken att se hur det skulle fungera att köra lite astrofoto med det.

RiggenJag riggade upp kameran ovanpå mitt guideteleskop och tog 20 x 2 minuters exponeringar med 200mm brännvidd. Det var lite finlir att fokusera, och jag tror det inte blev helt perfekt, men helt ok.

De sista tre exponeringarna blev något svagare då linsen började imma igen, men jag använde samtliga ändå. Kul att få testa något annat att fota genom än min vanliga tub. Och så mycket behändigare och lättare att handskas med än en stor reflektor.

 

Så här blev bilden efter någon timmes redigering.

Det här inlägget postades i Galaxer, Prylar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

