NGC891 och Abell 347

Fredagen den 2:a december skingrade sig äntligen molnen och det blev en stjärnklar kväll. Jag riggade upp prylarna i trädgården och började ställa in allt. Jag hade planerat att fota NGC891 som är en spiralgalax med sidan vänd rakt mot oss. Avståndet till galaxen är ca 30 miljoner ljusår. Jag ville också få med galaxhopen Abell 347 i samma bild vilket precis skall gå med mitt teleskop och kamera. Vad jag kunnat läsa mig till ska den befinna sig på hela 250 miljoner ljusårs avstånd!

Kvällen började dock med en del problem. Kameran tappade kontakten lite då och då samt att guidningen slutade fungera ibland också. Jag tror det kan vara så att min batteribox ger lite ojämn spänning för när jag kopplade ur laptopen och körde datorn på batteri så försvann problemen.  Får se om jag måste bygga om den lite för att lösa det problemet.

Hur som helst så riktade jag in teleskopet mot kvällens mål och började fota. Efter ungefär 6 exponeringar var jag tvungen att göra en s.k meridian flip, vilket innebär att teleskopet måste vrida sig 180 grader längs bägge axlarna för att kunna fortsätta följa stjärnhimlen och förhindra att teleskopet eventuellt slår i stativet. Efter detta pekade teleskopet inte längre riktigt rätt och jag fick tillbringa en bra stund på att försöka hitta galaxen igen. När jag väl fick in galaxen i synfältet fortsatte jag med fotograferingen. Totalt hann jag skrapa ihop 24 st exponeringar på 6 min styck. 19 av dessa kunde jag använda då guidningen ballat ur på 5 av dem.

Efter förbehandling och en massa slit i photoshop så nöjde jag mig till slut med följande resultat. Det skulle inte skada med lite mer exponeringstid, så jag får se om jag kan ”fylla på” vid ett senare tillfälle.

Lite bildfakta:
19 x 6 min, 24 flats, 20 darks. Fotat genom Skywatcher LPR-filter.
ISO800
Edit: Har uppdaterat bilden med en nyare version där jag ökat på färgerna på stjärnorna lite samt fixat det mörka hörnet uppe till höger.

Det här inlägget postades i Galaxer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

