Årets sista fotosession

Den 30 december så var det klart väder och jag passade på att göra årets sista fotosession.

Efter att ha riggat upp så låg M42 bra till för att fota. Från min bakgård så syns M42 bara under en kortare tid innan den förvsvinner bakom ett träd. Jag gjorde en liten timelapsefilm några dagar tidigare och där ser man när Orion dyker upp, för att sedan försvinna igen. Man ser också hur brandgul himlen är från ljusföroreningarna här i Stockholm.

Jag hann ta 10 st exponeringar på 3 min och några kortare på 15 sekunder för att få med centraldelen. Behandlingen gjordes en sen kväll och jag var nog lite suddig i ögonen för bruset blev väldigt grovt. Men jag är ändå rätt nöjd, man ser mer svaga detaljer än i min tidigare bild.

M42 Orionnebulosan

Bilden är kalibrerad med 30 bias och 20 flats.

Resten av kvällen gick däremot i stöpet då jag hade stora problem att få teleskopet att hitta de objekt jag ville fota, samt att sekundärspegeln isade igen, igen…

Nu får jag hoppas att 2012 bjuder på klara och inte allt för kalla nätter.

 

Det här inlägget postades i Nebulosor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

