Värmare

De senaste gångerna jag varit ute med teleskopet så har sekundärspegeln isat igen efter ett tag. Så jag bestämde mig för att köpa en värmare som förhoppningsvis kan råda bot på isproblemet.

Jag valde att köpa en ”wrapper” som man lindar runt fästet till spegeln. Nackdelen med den lösningen är att värmaren inte har direktkontakt med spegeln utan värmer i första hand fästet som i sin tur måste värma spegeln. Jag fick med lite självhäftande metalltejp som förhoppningsvis kan hjälpa till att leda värme till spegeln. Jag tejpade lite eltejp över som isolering, om nu det kommer hjälpa.
Värmaren var bara att sätta runt hållaren och sedan fäste jag det medföljande isoleringsskyddet med ett gummiband. Sladdarna tejpade jag längs kortsidorna på ett av spindelfästena. En nackdel är att det blir lite tjockare vilket kan leda till tjockare spikes i bilderna, men jag vet inte hur påtagligt det blir. Det får visa sig vid nästa fototillfälle. Jag köpte samtidigt ett värmeband till guideteleskopet också, så nu skall det också klara sig från imma och is.

Några bilder på installationen:

Det här inlägget postades i Prylar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

