M106

Söndagen den 26 februari så var det för ovanlighetens skull stjärnklart och jag ville såklart passa på då det blivit väldigt få tillfällen att fota i vinter. Så jag riggade upp allt på kvällen och runt 20-tiden så var allt klart för att köra igång.

Jag var lite nyfiken på hur installationen av värmaren till sekundärspegeln påverkade diffraktionsspikarna då sladdarna gör ena spindeln lite tjockare. Så när jag ställt in teleskopet så tog jag en 30 sekunders testbild på Capella som är en ljusstark stjärna.

Som synes (klicka på bilden för att få en större version) så är den spiken som går rakt upp lite förvrängd och det beror nog på att sladdarna inte sitter helt perfekt längs kanten på spindeln, så där måste jag nog justera lite för att få snyggare spikes. Sen tror jag inte det har någon betydelse för hur bilderna blir i övrigt, men såklart vill man ju att allt ska se så bra ut som möjligt.

Efter det lilla testet så riktade jag mig in på M106 som är en spiralgalax som är belägen ca 22-25 miljoner ljusår bort. Jag hade fått för mig att testa lite kortare exponeringstid denna gång för att kunna samla in fler antal delexponeringar vilket skall minska ned bruset i bilden när man senare stackar ihop dem. Jag valde att köra 3 minutersexponeringar istället för 5 minuter som jag brukar köra. Sammanlagt fick jag ihop 40 st bilder men fick kasta en för ett flygplan hade oturligt nog passerat rakt i synfältet. Så 39*3 minuter blev det totalt.

När jag senare behandlade bilderna så tyckte jag ändå att det blev rätt brusigt och jag hade svårt att få fram de svaga delarna av galaxen. Jag vet inte hur stor skillnad det gjorde att minska ner på exponeringstiden.

Så här blev resultatet iallafall. Man kan även se NGC4217 nede i högra hörnet, samt några mer avlägsna galaxer i bakgrunden.

Det här inlägget postades i Galaxer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

