NGC2403

Redan en knapp vecka från att jag tog min förra bild så var vädret bra igen, samt att det var helg så man kan vara uppe länge. Vid 21-tiden var allt riggat och klart och jag siktade in mig på NGC2403, en spiralgalax på ca 8 miljoner ljusårs avstånd, vilket gör den närbelägen i astronomiska mått. Förra gången testade jag köra lite kortare exponeringar på 3 minuter så den här gången körde jag det dubbla, 6 minuter för att kunna se vilken skillnad det kan göra. Jag var förberedd på en långkörare och jag startade bildtagningen strax efter 21. Vid 02-tiden drog det dock in moln, vilket det enligt prognosen inte skulle göra, så då var det bara att avbryta och börja packa ihop. Då hade jag fått ihop nästan fyra timmars exponering vilket får räknas som klart godkänt.

Totalt kunde jag använda 38 bilder i stackningen, dock så var det några där guidningen varit aningen tveksam men jag ville få med så mycket exponeringstid som möjligt så de fick åka med ändå. Om man jämför resultatet med min förra bild på M106 så är det mindre brus i denna, men det är också dubbelt så mycket exponeringstid vilket såklart gör sitt. Denna bild testade jag också att fota utan mitt LPR-filter. Filtret skall ju ta bort en del ljusföroreningar men det kapar även ljuset lite från det man vill fota så det krävs längre exponeringstid för att få samma signal som om man fotar utan filtret. Innan jag började fota så tog jag två testbilder på 7 minuter styck, en med filter och en utan filter. Jag ska försöka behandla dessa så lika som möjligt för att se vilken skillnad det gör med filtret och om det verkligen är värt att använda det. Men det får bli i en senare post.

Här är nattens resultat. Månen var uppe och störde lite så det hade nog kunnat bli ännu bättre om den varit nere istället.. Jag är hyfsat nöjd iallafall, men det kan ju alltid bli bättre.

Det här inlägget postades i Galaxer. Bokmärk permalänken.

En kommentar till NGC2403

  1. Ping: Nya behandlingar med PixInsight | Daniels astrofoto

Kommentera

