M42 Orionnebulosan och PixInsight

Jag håller på att testa ett nytt program för att behandla mina bilder. Programmet heter PixInsight och är speciellt utvecklat för att jobba med astrofoto. Jag gav mig på datat från den 30 december förra året då jag fotade M42.

Jag har kalibrerat och stackat bilderna på nytt i PixInsight och sedan också efterbehandlat hela bilden enbart där, och inget i Photoshop.

PixInsight har väldigt kraftfulla verktyg för att neutralisera och korrigera gradienter i bakgrunden vilket gör all efterbehandling enklare. Centraldelen är sammanfogad av en kortare exponering mha det inbyggda HDRCombination-verktyget. Efter det har jag kört lite mer avancerad brusreducering. Bruset i den förra bilden var rätt grovt, men här blev det betydligt slätare. Slutligen har jag ökat på färgmättnaden så den sticker ut lite mer.

Allt som allt tycker jag att det blev en bättre bild denna gång, och jag gillar det nya programmet. Nu ska jag testa behandla om lite annan data också och se vad det kan göra för skillnad. Man måste ju ha något att göra under sommarhalvåret också då det inte går att fota.

Det här inlägget postades i Nebulosor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

