Nya behandlingar med PixInsight

Jag har hunnit med att lära mig lite mer av PixInsight och gjort om två bilder till.

Den ena bilden jag gjort om är den jag tog på M51 den 30:e mars förra året. Här har jag efter kalibrering och integrering av bilderna neutraliserat bakgrunden med PixInsights verktyg ”Dynamic Background Extraction”. Det fungerar ungefär på samma sätt som Gradient Xterminator till Photoshop. Genom att markera ut vad som är bakgrund i bilden så skapas en modell som sedan subtraheras från bilden och på så sätt neutraliserar färggradienter och vinjettering. Nästa steg är att färgkalibrera bilden, och där finns ett smidigt verktyg i PixInsight där man bara markerar vad som är mörk bakgrund och vad som är galax och sedan sköter programmet resten och resultatet blir en bra färgbalans. Därefter har jag strechat bilden icke-linjärt, ungefär som man gör med curves i PS. Detta gör att man får fram galaxen i bilden samtidigt som bakgrunden hålls nere. Efter det så har jag reducerat bakgrundsbruset så bakgrunden blir mer jämn och inte så grovkornig som den kan bli när man stretchar datat i bilden. Slutligen har jag ökat på färgmättnaden rejält och det är något jag inte fått till så bra i Photoshop så här tog jag i lite extra bara för att det kändes skönt att se att det fanns färgdata gömd där i bilden!

Så här blev resultatet av denna behandling
M51

Nästa bild jag gjorde om var den på NGC2403 som jag tog i mars i år. Arbetsflödet för denna bild är i princip identisk med den för M51. Bakgrundsneutralisering, färgkalibrering, icke-linjär stretch, brusreducering och slutligen ökad färgmättnad.
Även kalibreringen av råbilderna är omgjord i PixInsight.

Och så här blev den bilden
NGC2403

Jag är nöjd med vad jag lyckats åstadkomma med PixInsight hittills och det känns som om det helt klart är ett bra alternativ till Photoshop.

Det här inlägget postades i Galaxer, Programvara och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

