Venuspassagen 6:e juni 2012

Senast Venus passerade mitt framför solen (för oss på jorden sett) var 2004 och passagen innan den skedde redan 1882. Nästa passage sker inte förrän år 2117 så dagens passage var med all säkerhet den sista chansen i livet att bevittna detta fenomen.

Jag hade egentligen inte tänkt att fota passagen, då jag inte har en susning om hur man går till väga när man fotar solen. Men veckan innan så kände jag ändå att jag nog borde ta chansen och testa i alla fall. Jag köpte ett litet solfilter som passar till mitt ST-80 som jag normalt använder som guideteleskop.

Jag fick dock ingen tid att testa att fota solen innan passagen skulle ske så jag var lite nervös över hur det hela skulle gå då jag skulle vara tvungen att lära mig allt på plats i skarpt läge.

Solen skulle gå upp i Stockholm runt 03.40 så jag klev upp vid 03.00 och åkte iväg till en liten kulle i närheten där jag skulle ha fri sikt mot nordöst. Prylarna hade jag packat ner i bilen kvällen innan.

Efter fyra tunga vändor hade jag fått upp alla prylar och monterat upp teleskopet. Tyvärr så gick solen upp i moln och det dröjde en liten stund innan solskivan kunde titta fram genom en liten lucka i molntäcket.

När solen väl tittade fram lite så började jag testa att ta lite bilder men det blev inte helt bra och sen så försvann solen titt som tätt och då var det bara att vänta till nästa tillfälle.
Jag lyckades dock få en skymt av Venus och det var väldigt roligt att se. Jag använde hela tiden skärmen på datorn för att observera vad kameran såg.

Det var väldigt svårt att få in bra fokus och jag provade fokusera om ett par gånger, men den lilla tid som solen var framme ville man ju observera och fota och inte slösa bort på fokusering så jag fick nöja mig vid ett läge som såg hyfsat ut.

Jag tog några bilder och fick till denna bl.a. 

Jag filmade även lite genom att helt enkelt spela in skärmbilden från LiveView-läget på datorn.

Vid 5.30 ungefär så stängde himlen igen totalt och föreställningen var tyvärr över för min del. Jag satt ändå kvar till strax före sju för att inte missa om det mot förmodan skulle spricka upp igen. Det gjorde det inte och det vara bara att packa ihop och åka hem och sova lite till.

Ett par bilder på observationsplatsen.

Det här inlägget postades i Planeter, Solen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Venuspassagen 6:e juni 2012

  1. Thomas skriver:

    Trevlig blogg! Var i Stockholm håller du hus när du observerar/fotograferar? Är själv nyligen inflyttad i Segeltorp och har ett nyligen inköpt 5″-teleskop som jag behöver komma igång med.

    • Daniel skriver:

      Tjena Thomas och tack för kommentaren.
      Jag håller till i Älvsjö. För det mesta är jag i trädgården där jag bor för bekvämlighetens skull, men när jag observerade Venuspassagen så höll jag till på en liten höjd/kulle i närheten där jag bor.

Kommentera

