Ny fokuserare

Nu var det bra länge sedan jag uppdaterade här. Men den sorgliga verkligheten är att det inte har hänt så mycket på astrofotofronten på länge. Förra vintern bjöd på bedrövligt väder och tiden gick åt till mycket annat som hade högre prioritet. Förhoppningsvis kommer kommande säsong att bjuda på bättre nätter.

Originalfokuseraren till teleskopet visade sig inte palla vikten av min nya kamera så bra så jag bestämde mig för att byta ut den till en kraftigare. Valet föll på en Baader Steeltrack. Jag kikade på en MoonLite också, vilket är en av de bättre fokuserare man kan köpa. Priset är dock i den högre klassen så jag slog till på Steeltracken i stället som fortfarande är en mycket bra fokuserare. Den enda nackdelen är att den inte passar i originalhålen utan man måste borra nya hål i tuben för att få dit den. Basplattan är även lite mindre än originalfokuserarens och täcker inte hela hålet.

Såhär ser den nya fokuseraren ut.

Baader Steeltrack

Baader Steeltrack

Original

Originalfokuseraren.

Så här gjorde jag för att byta fokuserare:

Först så såg jag till att teleskopet var kollimerat ordentligt. Detta för att man sedan ska kunna passa in exakt vart den nya fokuseraren ska sitta.

IMG_8601

Sekundären alignad mot centrum på primärspegeln.

IMG_8602

Spot on.

Primären alignad och klar.

Primären alignad och klar.

Dags att skruva bort originalfokuseraren och märka upp vart de nya hålen skall borras.

Originalfokuseraren bortmonterad

Originalfokuseraren bortmonterad

Maskeringstejp sätts dit så att jag kan markera upp vart de nya hålen ska borras.

Maskeringstejp sätts dit så att jag kan markera upp vart de nya hålen ska borras.

Den nya fokuseraren sätts dit och kollimeras för att se vart den ska sitta.

Den nya fokuseraren måttas in och kollimeras för att se vart den ska sitta.

Centrering pågår

Centrering pågår

Hyfsat centrerat

Hyfsat centrerat

När kollimeringen känns bra så markerade jag vart hålen ska borras med en blyertspenna.

När kollimeringen känns bra så markerade jag vart hålen ska borras med en blyertspenna.

Dags att borra de nya hålen.

Sekundärspegeln monteras ur för att inte skadas.

Sekundärspegeln monteras ur för att inte skadas.

Primären likaså, man vill inte att järnspån ska lägga sig på den.

Primären likaså, man vill inte att järnspån ska lägga sig på den.

Tomt rör.

Tomt rör.

Hålen borrade och klara.

Hålen borrade och klara.

Provmontering.

Provmontering.

Ser bra ut.

Ser bra ut.

Lite skumgummi skärs ut för att förhindra att ljus kommer in på sidorna.

Lite skumgummi skärs ut för att förhindra att ljus kommer in på sidorna.

Lite kolfiberfilm för att täcka över de gamla borrhålen och de delar av fokuserarhålet som stack utanför kanten.

Lite kolfiberfilm för att täcka över de gamla borrhålen och de delar av fokuserarhålet som stack utanför kanten.

Utskuret hål

Utskuret hål

Utprovning

Utprovning

Fastklistrat och klart. Jag tog fram de nyborrade hålen innan jag skruvade på fokuseraren.

Fastklistrat och klart. Jag tog fram de nyborrade hålen innan jag skruvade på fokuseraren.

Jag passade på att tejpa om sladdarna till värmaren av sekundärspegeln också när den ändå var lös.

Jag passade på att tejpa om sladdarna till värmaren av sekundärspegeln också när den ändå var lös.

Nu är Steeltracken monterad och klar

Nu är Steeltracken monterad och klar

Monterad och klar

Monterad och klar

Monterad och klar

Monterad och klar

Kollimering av den nya fokuseraren.

Kollimering av den nya fokuseraren.

Ser bra ut.

Ser bra ut.

Klart! Alla bitar på plats. Nu är det bara att vänta på mörkret.

Klart! Alla bitar på plats. Nu är det bara att vänta på mörkret.

Nästa projekt jag ska försöka ta tag i är att bygga en fokusmotor till Steeltracken. Jag får återkomma med det projektet.

Det här inlägget postades i Prylar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

