M45 – Plejaderna

Så var det dags att testa kameran med den nya fokuseraren. Den 13 november var det klart väder och jag riggade upp på balkongen och körde igång när mörkret fallit.

Jag siktade in mig på M45 som låg relativt högt upp på himlen och körde igång. Först tog jag luminansbilder, 15 x 2 minuter, så totalt 30 minuter. Efter det körde jag 5 x 2 minuter för varje färgkanal i bin 2×2. Detta får väl räknas som ett test med så korta exponeringstider.

Sen när jag efterbehandlade bilderna så visade det sig att något knas hade inträffat och att flatbilderna inte korrigerade vignetteringen korrekt. Detta ledde till att jag i efterhand fick försöka fixa det ojämnt belysta bildfältet i PixInsight vilket inte är helt optimalt.

Så här blev resultatet till slut:

M45_LRGB

Det här inlägget postades i Stjärnhopar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till M45 – Plejaderna

  1. Solveig Carlsson skriver:

    Fint! Du är duktig min älskling! Puss

    Skickat från min iPhone

    > 15 dec 2013 kl. 22:59 skrev Daniels astrofoto : > > >

Kommentera

