Motorfokuserare

För ett tag sedan bestämde jag mig för att försöka bygga en hemmagjord lösning för att motorisera fokuseraren. De kommersiella lösningar som finns att köpa är ganska dyra så att göra det själv blir både billigare och roligare.

Jag hittade instruktioner för att åstadkomma detta med hjälp av en Arduino, ett EasyDriver motorkort samt en stegmotor.

Jag började med att löda fast pinnar på easydriver-kortet för att bl.a. kunna koppla på motorn och ström.

easydriver_lödningDärefter monterade jag arduinon en låda jag köpt och började dra lite sladdar, som ström t.ex. När det var på plats monterade jag easydriver-kortet och kopplade ihop allt och skruvade igen lådan.

IMG_20130705_202827

IMG_20130705_214025

IMG_20130706_224044

IMG_20130710_213046

IMG_20130710_213247

IMG_20130710_213236

Programvaran för att styra stegmotorn är en emulering av protokollet som MoonLite använder sig av för sina motorfoukserare. Jag hittade en färdig sketch (som det heter det program man laddar arduinon med) som jag modifierade lite för att passa mina behov.

Andra biten att få på plats var själva fästet till motorn på fokuseraren. Jag hade tänkt ut en ritning i huvudet och ur en aluminiumplatta så bockade jag till ett fäste lite på känn. Det visade sig att det inte fungerade direkt som jag tänkt utan jag fick modifiera det för att det skulle gå att montera på fokuseraren, men det gick till slut. Det blev inte så snyggt dock, men i det här fallet fick funktion gå före.

IMG_20130806_141859 IMG_20140520_223002 IMG_20140520_222951 IMG_20140520_223013

För att kontrollera allt så tänkte jag till en början att försöka knåpa ihop ett eget program till macen som skulle kunna på enklast sätt köra motorn fram och tillbaka, men sedan snubblade jag över INDI som är ett bibliotek med drivrutiner under linux för att styra diverse teleskoprelaterad utrustning. Jag bestämde mig för att testa det istället och det verkar mycket lovande. INDI bygger på en client->server arkitektur och det går faktiskt att köra serverdelen på minidatorn Raspberry Pi, och det är precis det jag gör.

Här är en liten film som visar allt in action

Det här inlägget postades i Programvara, Prylar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Motorfokuserare

  1. Micke skriver:

    Häftigt alltså!

Kommentera

