Test av Indi samt flamnebulosan i Ha.

Nu var det länge sedan något hände här, men lite nya saker har jag haft för mig sedan sist.

Först så har jag, som jag skrev i mitt förra inlägg, upptäckt en ny programsvit för att styra över all min utrustning. Indilib heter det och det är en samling drivrutiner som via en client -> server arkitektur ger möjlighet att styra teleskop, kameror och annan utrustning.

Efter en mycket lång väntan har jag också fått tillbaka min kamera som varit på reparation hos Starlight Xpress i England. Eller ja, jag fick en annan kamera då de på något sätt lyckades slarva bort min kamera.

Hur som helst, vädret har ju inte varit så bra den här hösten, så det har inte varit många möjligheter att testa hur allt fungerar. Fredag den 19:e december var det dock utlovat molnfri himmel och jag riggade upp all utrustning för att äntligen få fota lite igen. Jag hade egentligen ingen förhoppning om att kunna producera något komplett foto då jag först och främst ville testa så utrustningen fungerade och de funktioner som finns i programvaran.

Ekos har fyra huvudmoduler: Kamerakontroll, Fokusering, Guidning och Alignment.
Kamerakontrollen sköter, som det låter, om kameran och där kan man lägga upp vilka sekvenser av bilder som kameran skall ta. Fokuseringsmodulen gör det möjligt att fokusera automatiskt om man har en motoriserad fokuserare, vilket jag har byggt. Guidning sköter om autoguidning vilket behövs för att kunna exponerna under längre stunder (om man inte har t.ex en 10Micron-montering som klarar 20 min+ oguidat).
Den sista men kanske mest intressanta modulen är Alignment. Där kan man se till att teleskopet verkligen pekar på det som man vill. Det fungerar så att man styr teleskopet till ett objekt man valt ut och sedan tar man en bild som skickas till alignmentmodulen. Där tar den bilden och jämför med en databas över stjärnhimlen tills den hittar exakt vad som kameran fångat. Det omsätts sedan i koordinater och om teleskopet inte pekar exakt på vad det nu var man ville så justerar modulen monteringen så att det valda objektet faktiskt hamnar mitt i centrum. Den eventuella avvikelsen man hade lagras så att vid nästa förflyttning tar monteringen hänsyn till felet och korrigerar det så att det blir en mer exakt pekning. Samma funktion kan även användas till att mäta polinställningsfel och på så sätt också hjälpa till att få en exaktare polinställning. Bägge dessa funktioner var något som jag ville testa och se hur de fungerade.

Det första jag var tvungen att göra var att fokusera teleskopet. Jag hade kört fokuseraren till ungefär det område som jag vet är nära fokus och sedan tryckte jag bara på auto så började Ekos att ta bilder och den väljer sedan automatiskt ut den bästa stjärnan. Sedan mäter den stjärnans HFR och manövrerar fokuseraren ut och/eller in för att bygga upp en V-kurva och räknar sedan ut vart fokus är som bäst. Allt fungerade mycket smidigt och det hela tog under en minut att genomföra.

När jag nu hade fokus var det dags att se hur alignment fungerade och jag började med att bara försöka lösa/identifiera (solve) det område som teleskopet pekade på just nu. Det gick fint och efter att det steget var gjort så valde jag ut en lite starkare stjärna, kommer inte ihåg vilken just nu, och styrde teleskopet dit. Sedan valde jag align igen och efter några sekunder så justerade teleskopets position en aning och när jag tog en kontrollbild så låg stjärnan exakt mitt i synfältet. Ett mycket lyckat test med andra ord!

Efter det ville jag testa polinställnignen, och det fungerar på ungefär samma sätt, man pekar på en stjärna nära södra meridianen för Az-axlen och en stjärna nära öster för Dec-axeln. Sedan så flyttar teleskopet på sig en aning, alignar synfältet och räknar därefter hur mycket fel som teleskopet pekar jämfört med polaxeln. Här var det lite svårt att veta hur mycket man skulle justera då man får felet i grader, bågminuter och bågsekunder och man vet inte hur mycket ett varv på justerskruvarna ger. Men efter lite justeringar hamnade jag tillslut hyfsat godkänt, inom några bågminuter. Det gick klart att göra mer noggrant, men jag valde att nöja mig så.

Nu var det dags att ta lite bilder och jag beslutade mig för att se hur NGC 2024, Flame nebula såg ut i Ha. Främst för att jag inte testat mitt nya Ha-filter ännu samt att Orion låg bra till från min balkong sett. Jag styrde mot stjärnan Alnitak, som är en av de tre stjärnorna i Orions bälte och som ligger precis vid både flame nebula och hästhuvudnebulosan. När teleskopet riktat in sig gjorde jag en align och tog en testbild. Alnitak var precis i centrum av bilden. Sedan lade jag in att kameran skulle ta 10 st exponeringar på 30 sekunder var. Tyvärr har inte Indi stöd för den kamera jag använder till guidning så jag är tvungen att köra oguideat och därför valde jag att endast köra 30 sekunder i det här fallet.

Efter den första bilden trillat in till datorn kunde man skönja konturerna för flamnebulosan vilket var otroligt häftigt att se. Men säg den lycka som varar. Efter att ha varit klart under hela kvällen så drog naturligtvis molnen in nu precis när jag skulle börja fota lite, så totalt blev det bara 2 minuter som gick att använda.

Här ser ni resultatet av de 2 minuterna. Med lite god vilja tror jag man även kan skymta området kring hästhuvudnebulosan också. När man fotar i Ha krävs det mer exponeringstid än vanligt då filtret bara släpper igenom ljus inom en viss våglängd så 2 minuter är alldeles för lite för att göra något vettigt av, men jag ville ändå visa upp resultatet.
FlameNebulaHa2min

För att summera så var det ändå en lyckad kväll då jag fick möjlighet att testa många av de funktioner som Indi tillhandahåller och verkligen se att det fungerar med min utrustning. Teleskopet, kameran och fokuseraren styrdes också från en raspberry pi med WiFi och det var en stor skillnad att kunna sitta inne i soffan och styra allt trådlöst istället för ute på balkongen och frysa. Nu ser jag fram emot att få försöka producera en ordentlig bild också och inte bara hålla på att testköra allt.

/Daniel

Det här inlägget postades i Nebulosor, Programvara, Trial and error och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Test av Indi samt flamnebulosan i Ha.

  1. Micke skriver:

    Kul att det verkar funka fint!

  2. Tanner skriver:

    Mycket spännande att följa ditt bygge och framsteg!

    Du skulle inte vilja beskriva/visa uppbyggnaden av ditt system lite mer i detalj. Tex hur du kopplat ihop allt vid monteringen, hur Raspberryn är ihop kopplad och hur den kommunicerar med din Arduino motorfokuserare, med kameran osv. Hur uppkopplingen på datorn går till mot Raspberryn osv…

    • Daniel skriver:

      Tjena och tackar!
      Jag skulle absolut kunna knåpa ihop ett inlägg där jag beskriver lite mer ingående hur allt hänger ihop.

      /Daniel

Kommentera

