M64 – Black Eye Galaxy

Äntligen har det varit lite klart väder här i Stockholm och när prognosen visade molnfritt för fredagen så var det bara att rigga och hoppas att prognosen var korrekt.

Jag ville även testa den nya drivrutinen för min guidekamera som skulle göra det möjligt att autoguida med indilib. Tyvärr visade det sig att bilderna som kom ur kameran inte gick att använda. Jag vet inte vad som är fel men guidning gick inte denna kväll. Jag koncentrerade mig istället på att få en så bra polinställning som möjligt för att kunna köra oguidat så länge som möjligt. Indilib har en polinställningsfunktion som jag använde mig av. Den fungerar så att man tar en bild som den solvear (knasigt ord, men det betyder att den räknar ut koordinaterna för den bild som tagits och man vet då exakt var teleskopet pekar) via astrometry.net och sedan flyttar teleskopet en liten bit och sedan solvear igen och då kan den räkna ut polfelet. Efter ett par iterationer så sade den att jag var inom några bågsekunder vilket får räknas som rätt bra!

Jag testade sedan att exponera 1 minut och det visade inga tecken på stjärnspår så jag körde på det. Jag ångrar lite att jag inte testade längre tider men men, det är lätt att vara efterklok. Jag var ivrig att sätta igång då allt tar så mycket längre tid än man tror när man håller på att fixa och trixa med allt som ska ställas in. Indilib strulade lite också så jag spenderade en del tid med att starta om och sånt onödigt.

När allt väl lirade så letade jag efter något trevligt objekt som låg bra till med tanke på den begränsade synfält som jag har från min balkong. Jag såg att Messier 64, Black eye galaxy låg ganska bra till så jag bestämde mig för att fota den. Jag lade först in en sekvens på 10 minuter luminans, vilket jag sedan utökade så det landade på totalt 60 minuter. Luminans innebär att kameran registrerar data från hela RGB spektrat på en gång. Men eftersom kameran inte är en färgkamera så blir den resulterande bilden ändå svartvit. Det man måste göra är att via filter ta separata bilder i respektive färgområde och sedan slå samman dem till en färgbild efteråt. Då jag ville ha så mycket detaljer som möjligt så började jag med L med en tanke att ta RBG-bilder på slutet. Tyvärr räknade jag lite fel på tiden så galaxen försvann ur synfältet innan färgbilderna blev klara. Så kan det gå.

Så här blev bilden. Bakgrunden blev väldigt ojämn så jag fick mörka ner den rejält vilket gör att hela bilden blev rätt mörk.

M64_L_60min

Lite fakta om galaxen:
Avstånd från jorden, ca 17-24 miljoner ljusår (Står lite olika på nätet beroende på vart man läser)
Den är ca 50000 ljusår i diameter, alltså ungefär hälften så stor som vår egen galax vintergatan. Namnet har den fått från det mörka stoftband i centrum som kan liknas vid ett öga.

En kul grej man kan göra i PixInsight är att annotera bilden så den visar namn på de objekt den hittar i bilden. De blå cirklarna är avlägsna galaxer. Universum är stort!

M64_L_60min_Annotated

Det här inlägget postades i Galaxer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

