M13 – Herkuleshopen

Samma kväll som jag fotade M64 så hann jag med att fota M13 – Herkuleshopen en stund också efter det att M64 hade försvunnit utanför synfältet. Här körde jag endast RBG för att få fram en färgbild. Varje kanal tog jag 10 x 1 min. Så totalt 30 minuter, om man nu inte tycker det är fusk att räkna så 🙂

Herkuleshopen är en klotformat stjärnhop som ligger ca 25000 ljusår från jorden och desss diameter är ungefär 160 ljusår. Hopen innehåller runt 300000 stjärnor.

M13_RGB

M13 har jag fotat en gång tidigare, när jag precis hade börjat det här med astrofoto. Här kan ni se hur det såg ut då 🙂

/Daniel

Det här inlägget postades i Stjärnhopar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till M13 – Herkuleshopen

  1. Kalle skriver:

    Hej .. snyggt .. du verkar vara en äkta köksbordsfixare i min smak. Jag läste ditt inlägg om motorfocuserare. Jag har planer på en liknade lösning fast med radiostyrning 433mhz så slipper man ha ett helt datasystem uppkopplat när man ska kika lite i refraktorn. Jag såg att du körde med ett easydriver kort. Jag tänkte testa med samma kort. Du kan inte tipsa om koden till arduino för att köra kortet. Jag har en liten smidig stegmotor med planetväxel 5:1 och 1.8g/steg. Gör 1000 steg/varv. Borde bli en hyffsad upplösning.

    Ha det bra
    Kalle

    • Daniel skriver:

      Hej Kalle.
      Det lät spännande med radiostyrd fokuserare.
      För att köra min fokuserare så kör jag kod som implementerar samma protokoll som Moonlite har till sina fokuserare.
      Koden jag använder kan du ladda hem från min dropbox.
      Arduinokod för fokuserare

      Med vänlig hälsning,
      Daniel

  2. Kalle skriver:

    Tack .. Jag ser att det baseras på AccelStepper.h , jag ska kolla igenom den koden och testa lite. Fungerar annars easydriverkortet bra ? Jag har gjort lite tester med en h-brygga och stepper funktionerna som följer med arduino, fungerar helt kasst, det verkar för segt och det blir inget vrid å kraft i motorn, det bara rapplar å hackar i motorn fast den är rätt inkopplad.
    Kalle

Kommentera

