M64 – i färg

Då jag inte har tagit några bilder alls i år så får man roa sig med att gå igenom gammal data och leka lite med det. När jag fotade M64 förra året så började jag ta färgbilder också men galaxen försvann ur sikte innan det blev klart. Jag tänkte att det skadar väl ändå inte att testa och se vad det gick att ta fram ur de bilder jag faktiskt lyckades ta? Röd och grön kanal lyckades jag samla 10 minuter vardera, medan blå bara blev fyra minuter. Inte mycket alls allt använda med andra ord, men jag gjorde ett försök ändå.

Det var mycket gradienter i färgdatat så jag fick beskära bilden rätt friskt men det var inte så mycket annat i bilden att se förutom M64 så det gjorde inte så mycket.

Här är resultatet:

m64_rbg

Det här inlägget postades i Galaxer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

